Monday 17 November 2014

RAHSIA SURIRUMAH SEBENAR..! KITA BONGKAR..! KITA BONGKAR...!

Assalamualaikum....

Hamboi... Tajuk.. Taknak kalah...
sebelum tu, alhamdulillah berkat doa dan sokongan anda semua, berjaya juga akhirnya saya menjadi surirumah sepenuh masa.....
tiada lagi gopoh gapah di waktu pagi untuk hantar anak ke rumah mak ( sebab mak yang jaga kalau kami suami isteri bekerja), tiada lagi perlu menempuh kesesakan lalu lintas... Tiada itu tiada ini...!

Surirumah ( stay at home mom - SAHM) - apa yang best sangat....?

NOMBOR 1

Orang kata jadi surirumah seronok, hari hari leh layan telenovela.. Layan cerita korea... Layan HBO... Bla bla bla.... Realitinya, sesetengah daripada kami hanya berpeluang menonton Oggy & The Cockroaches, Dora The Explorer, Sofia The First, Upin Ipin, BoBoiboy, Hi-5, Ben10 dan yang sewaktu dengannya..... Hebat tak..? Mana ada peluang nak layan hero kegemaran kami, Jericho ke, Aaron Aziz ke, Shah Rukh Khan ke, sesiapa lah hero pujaan... Langsung tak berkesempatan.... SERONOK...! MEMANG SERONOK...! ( huhuhuu ada air mata keluar kat situ)

NOMBOR 2

Best la jadi surirumah, boleh rileks dan lepak je... Tidur sesuka hati... Tak payah bangun lambat... Ohoiiii...!!! Sesetengah daripada kami bangun sebelum subuh, terkejar kejar buat kerja rumah sebelum anak anak bangun, buat sarapan, bagi anak anak makan, masak, hantar anak ke sekolah, beli barang dapur.... Huhh kalau nak senaraikan sampai esok tak habis..! Tidur adalah selepas jam 12 malam tu pun kalau anak anak tidur awal, kalau ada yang jenis anak tidur pukul 2-3 pagi, lagila haru.... Tengah sedap tidur, tetiba pukul 3 pagi anak bangun nak susu, kena lah kami bangun buat susu.... Mana yang suami sudi bantu tu tahniah la ye..! Baru nak lelap, seorang lagi anak pulak bangun nak kencing lah, nak menyusu jugakla... Baru nak pejam mata, jam dah berbunyi... Kena cepat cepat bangun sebelum anak anak bangun...... Ye lah, anak anak ni kalau mereka dah bangun memang susah la kita nak buat kerja rumah... Pasti ada je hal mereka buat... Tak boleh fokus buat kerja rumah nanti..

NOMBOR 3
Bila ada yang kata "best surirumah leh makan macam macam.... Enjoy je..."

Ku gelak besar bersama titisan air mata...
Kahkahkah....... Enjoy lah sangat...
kalau saya, menjadi surirumah adalah waktu saya turun berat badan ( melainkan kalau suami ada dirumah tolong masak...)
mana nak sempat makan best best... Makan gopoh gapah ikut dan..... Makan apa yg ada... Dan disebabkan saya memang titikberatkan pemakanan sihat untuk anak anak maka saya pun terikut makan makanan mereka ( sup sup sup dan sup je la hari hari)..... Nangissssssss sebab kalau masih kerja konfem ku balun Burger, kepsi, spageti secret recipe, bla bla bla....


NOMBOR 4

Tak payah dengar bos membebel, tak payah nak rasa nervous (gementar) sebab kerja tak siap atau risau proposal tak diterima bos... Owhoiiii memang tak payah risau itu semua lagi tetapi hakikatnya, hari hari risau bila jadi surirumah.... Risau anak taknak makan, risau kalau anak demam, risau rumah bersepah tak kemas lagi..... Hahahahhahaa....risau bila anak jadi superkretif terjun tangga ke bawah... Ho ho ho...

NOMBOR 5

Bestla jadi surirumah, jimat... Tak payah beli baju tiap tiap bulan, tak payah beli kasut dan bag tangan 4-5 pasang.... Pakai baju simple je sebab duk umah je pun... Bukan pi kemana..
hahahhaa..... Betul..! Betul lah sangat...!! Bila jadi surirumah, pakaian wajib kebanyakkan kami adalah baju kelawar.... Hushhh... Terbang..!!!! Ahahahahaha..... Nampak..? Nak bersolek pun mmg tak sempat... Mandi pun kecebush kecebish je dah siap.... Mana taknye, tengah tengah sedap mandi tetiba anak dok ketuk pintu bilik air macam nak roboh... Takpun dok menangis cam kena dera kat depan pintu bilik air.... Huhuuuu (nangis air mata darah).....

So siapa kata jadi surirumah tu best...???
SAYA..!!!!! Saya tetap kata surirumh tu best sangat...!! Antara Nombor 1 hingga Nombor 5 tu kalau dibaca dengan fikiran negatif maka memangla negatif je yang kita nampak...

Saya suka sebab:-

# anak anak saya besarkan depan mata
# bangun malam menyusukan anak tu adalah nikmat tak terkata....
# anak menangis depan pintu bilik air...?  Oklah tu maknanya anak saya memang sayang mama dia sebab tu takleh berenggang
# pakai baju kelawar je...? Bergantung pada diri sendiri.... Saya boleh je bergaya dengan 4-5 beg tangan dan kasut serta jam tangan, baju pun pelbagai corak ada (tak percaya..? Tanya suami saya)..... Hahahahahhaa

Yang pasti bila jadi surirumah, HATI SAYA LEBIH TENANG...!!
Sebab saya rimas dengan kesesakan lalu lintas 5 hari seminggu...! Tension sebab kena habiskan 2 jam atas jalan semata mata..!
saya rimas bila terpaksa berhadapan dengan sesetengah pihak yang suka taichi sana sini kat opis.... Hahahahhaa... Sila terasa..

Duduk rumah saya lebih tenang sebab anak anak depan mata.... Suami pun saya leh bagi servis thorbaekkk..!!! Lalalalallaa....
dan yang paling best, hari hari leh mengaji dan solat sunat serta zikir lama lama tanpa alasan merapu..!!!!

Ok.. Ini blog saya...! Nanti kita sambung lagi..! Hidup saya.... Pengalaman saya..!!

Yang baik boleh ikut, yang mana tak baik jadikan sempadan k...

Salam sayang.


No comments:

Post a Comment